Вишивка
– один з найбільш поширених видів декоративного мистецтва, в якому
орнаментальне та сюжетне зображення на тканині, шкірі, повсті виконується різними
ручними або машинними швами. Вишивка виникла з появою шитва на примітивному
одязі людини кам'яного віку. Уже в першому тисячолітті до нашої ери вишивка
досягла високого художнього рівня в народів Стародавнього Вавілону, Греції,
Риму, Китаю, Індії, Ірану. Особливою пишністю відзначалася вишивка Візантії.
Вплив її позначився на вишивальному мистецтві країн Середньовічної Європи і
Київської Русі.
На
Україні вишивка відома з давніх часів і набула великого поширення. Впродовж
віків удосконалювалась художня система вишивки, в якій гармонійно поєднуються
такі фактори, як матеріал, техніка, орнамент, композиційно-колористичне
вирішення. Крім основного призначення – прикрашення одягу та
інтер'єрно-обрядових тканин, вишивка може бути і самостійним твором (панно, картина,
портрет). Спочатку вишивка виконувалась на матеріалах домашнього виробництва –
вовняних, лляних, конопляних, а з кінця ХІХ століття – на тканинах і шкірі
фабричного виробництва (перкаль, коленкор, батист, китайка, кумач, муслін,
плис, плюш, шовк та ін.). Основним матеріалом для виконання вишивки є нитки
домашнього і фабричного виготовлення. Вишивали нитками ручного прядіння –
лляними, конопляними, вовняними; згодом почали застосовувати нитки фабричного
виробництва – заполоч, біль, кумач, волічку, зсукані вовняні нитки, шнури,
шовкові, металеві золоті та срібні нитки, використовували також у вишивці коралі, перли, коштовне каміння, бісер,
металеві пластинки, гудзики тощо.
Минали
віки. На території нашої країни змінювались народи. Збагачувалися знання людей
про навколишній світ і про себе. Магічний зміст геометричного орнаменту
поступово змінювався, з'являлися нові мотиви, знаки, обереги.
Через тисячоліття тягнуться зв'язки орнаментальних
схем, які постійно видозмінювались, збагачувались, залежно від конкретних
соціально-історичних умов. Дослідники підкреслювали, що саме орнамент
української вишивки найповніше проніс, через віки тотожність з орнаментом попередніх
епох, особливо з античним геометричним орнаментом. Історичні джерела свідчать
про те, що вишиті рушники, скатертини вішали в язичеські часи на деревах,
молитовниках, хащах. Про поширення вишивки на території сучасних земель України
свідчать збережені археологічні матеріали, повідомлення літописців,
мандрівників.

В
епоху Київської Русі вишивка золотими і срібними нитками зазнала розквіту і
поширення в побуті феодальної знаті. Вона була популярною й оцінювалась як
надзвичайна коштовність. Нею прикрашали не тільки святковий, ритуальний,
княжий, а й цивільний одяг, тканини для храмів. Важливі історичні відомості про
місце виготовлення вишивок, про людей, які нею займалися. Так, у ХІ столітті
сестра Володимира Мономаха Ганна Всеволодівна прийняла постриг у київському
Андріївському монастирі й організувала школу, де молоді дівчата вчились вишивати
золотом і сріблом. Київ був центром вишивального мистецтва золотом і сріблом.
Тут організовувались при монастирських школах майстерні. Дружина Рюрика
Ростиславовича Ганна вишивала тканини для себе, своєї родини, для Видубецького
монастиря. Вишивка була важливим заняттям і в родинах великих князів.

Сьогодні
вишивка – це висока культура орнаменту, колориту, це мистецтво унікальне,
споконвічне і завжди молоде, що стверджує розвиток графічної, живописної
культури народу. Це важлива художня цінність, що виконує різноманітні функції –
естетичну, пізнавальну і комунікаційну.
Немає коментарів:
Дописати коментар